راهکارهایی برای کسانی که در کودکی مورد آزار جنسی قرار گرفته اند
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 140
نویسنده : محمدرضا علی اکبری

 

• راهکارهایی برای کسانی که در کودکی مورد آزار جنسی قرار گرفته اند

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

 

آزار و سوء استفاده جنسی به هرگونه ارتباط جنسی با فردی گفته می شود که به سن شناخت و یا قانونی نرسیده باشد. حتی نشان دادن تصاویر مستهجن و لمس کردن ناحیه تناسلی کودک به قصد لذت بدن و یا لذت دادن به کودک یا وادار کردن وی به کاری که باعث لذت جنسی بزرگسال می شود، سوء استفاده جنسی تلقی می گردد. به تعریف دیگر اگر از کودکی بپرسید رابطه جنسی چیست و او نتواند آن را تعریف کند، و نتواند از روی شناخت کافی رابطه جنسی را رد کند و یا به آن تن دهد، داشتن رابطه جنسی با این شخص درست نیست.

 

اکثر آزار ها و سوء استفاده های جنسی از کودکان در محیط خانواده و یا توسط فردی انجام می شود که به کودک نزدیک است. بنابراین والدین باید کاملا هوشیار باشند که فرزندشان وقت خود را با چه کسی می گذراند و اگر فرزندشان موضوعی این چنینی را با آنها در میان گذاشت حتی اگر نمی توانستند از ترس آبرو و برای حفظ خانواده موضوع را با شخصی در میان بگذارند و کاری در این مورد بکنند، حداقل به صحبت های کودک گوش کنند و به او اطمینان بدهند که تقصیر متوجه او نبوده و شما حرف او را باور می کنید و در ضمن مراقب باشید که فرزندتان با فرد مهاجم تنها نماند.

 

در شرایطی که کودک مورد آزار جنسی والدین است سخت ترین شرایط را دارد. بدلیل اینکه پدر و مادری که باید از او حمایت کنند و از حق او دفاع کنند در واقع این حق را پایمال کرده اند و کودک چون جایی را ندارد که به آن پناه ببرد باید تن به چنین رابطه ای بدهد و تمام احساس خشم و یا حقارت و ناراحتی اش را تا سنی که بتواند از آن محیط خارج شود فرو بخورد. اثرات این شرایط بعضا مدت ها کار مستمر با یک متخصص روانکاو را می خواهد تا فرد بتواند به احساس گناه و بی کفایتی اش غلبه کند.

 

برخی از کودکان ممکن است تحت تاثیر ترس، بر اثر تهدید و یا صرفا بخاطر جلب محبت فرد بزرگسال تن به چنین روابطی بدهند و برای مدت ها هم این رابطه را در خفا ادامه دهند. بعضی حتی ممکن است از نظر جسمی از این تماس لذت ببرند (بهرحال اعضا تناسلی دارای حس لذت بخش هستند) اما این لزوما به آن معنا نیست کودک از این ارتباط لذت جنسی می برد چون بچه هیچ درکی از این قضیه ندارد و هیچ گونه حقی را برای فرد بزرگسال ایجاد نمی کند.

 

 

تمرین موثر برای افرادی که مورد چنین آزارها و یا سوء استفاده هایی بوده اند این است که:

 

1 - چنانچه می توانید با شخص آزار دهنده روبرو شوید (نه با خشونت) و برای او روشن کنید که در حالیکه آن آزار را بر شما تحمیل می کرده احساس شما به عنوان یک بچه چگونه بوده، نسبت به خودتان، فرد آزار دهنده و اطرافیان و بعد اثری که آن عمل تا امروز بر روی شما داشته را برایش شرح دهید و بگذارید کامل بداند که حرکتی که کرده چطور بر روی یک انسان دیگر تاثیر گذاشته و مسئولیتش را بپذیرد.

 

2 - اگر رو در رو صحبت کردن با این فرد برایتان ممکن نیست می توانید برایش نامه بنویسید و یا به او تلفن کنید.

 

3 - اگر با هیچ کدام از حالت های بالا راحت نیستید، می توانید نامه را بنویسید (با تمام جزئیات که در آن سن چه حسی داشتید و همچنین در حال حاضر که فردی بالغ هستید چه حسی به آن فرد و اتفاقی که افتاده دارید). با خودتان رو راست باشید و سعی کنید تا جایی که ممکن است تمام احساساتتان را نام گذاری کنید و بر روی کاغذ بیاورید. ببینید که آیا احساساتی که در آن زمان به عنوان یک بچه بی دفاع داشته اید با احساسات مرد و زن بالغی که درحال حاضر هستید تفاوتی دارد. مثلا آیا احساس حقارتتان به خشم تبدیل شده؟

 

در جای جای نامه به خودتان یادآوری کنید که شما در آن زمان قدرت دفاع از خودتان را نداشته اید و تنها یک بچه بوده اید بنایراین تمام گناه و مسئولیت و بار خطا بر روی دوش فرد آزار دهنده (مهاجم) بوده. بعد نامه را با همان احساسی که دارید (عصبانیت، افسردگی،و غیره) ریز ریز کنید و حتی می توانید آن را آتش بزنید و یا به آب روان بدهید. به این صورت با آن واقعه روبرو شده اید، آن را شناخته اید و دیگر آن واقعه زندگی شما را کنترل نمی کند. حالا به سمت آینده ای می روید که خودتان چگونگی آن را تعیین می کنید. (اگر فرصت دارید حتما به برنامه گوش کنید و تجربیات شنوندگان را در این زمینه بشنوید).

 

4 - در طول انجام این تمرینات بهتر است یک دوست، مشاور و یا فردی که به او اطمینان دارید شنونده ی احساسات و حرف های شما باشد. اکثر افرادی که تجربه آزار و سوء استفاده جنسی دارند این فرصت را نداشته اند که موضوع را با کسی در میان بگذارند بنابراین داشتن فردی که صحبت های شما را بشنود و باور کند در هر سنی که باشید کمک کننده است.

 

 راهکارهایی برای کسانی که در کودکی مورد آزار جنسی قرار گرفته اند




:: موضوعات مرتبط: راهکارهایی برای کسانی که در کودکی مورد آزار جنسی قرار گرفته اند , ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: